CEO John Quist van Unica: ‘Duurzaamheid is makkelijker, financieel aantrekkelijker én leuker dan je denkt’

01 september 2016

Unica is een van de partners van de Dutch Green Building Week. Tijdens de week, die wordt gehouden van 26 t/m 30 september 2016, worden verspreid door het gehele land evenementen georganiseerd die te maken hebben met duurzaamheid in de gebouwde omgeving. Dit jaar is het thema ‘IMPACT’. Op welke wijze werkt Unica aan het realiseren van maximale impact? CEO John Quist vertelt erover. 

Op welke wijze is duurzaamheid ingebed in jullie organisatie?

Wij geloven dat wij het verschil kunnen maken op het gebied van duurzaam ondernemen. Dat is onze kracht. En we zijn er volop actief in. Ik hoor wel eens geluiden van ‘de overheid moet dit of dat’, maar ik vind dat je niet moet afwachten. Wij als Unica nemen zelf het voortouw. Het thema duurzaamheid is zodoende helemaal verweven in onze bedrijfsfilosofie. Binnen de projecten en services van Unica, en ook binnen Unica Ecopower, dat verantwoordelijk is voor het strategisch duurzaamheidsbeleid van onze organisatie.

Op welke wijze is Unica actief in het bereiken van maatschappelijke impact?

Eén woord: samenwerken. Wij gaan allerlei vormen van samenwerking aan. Met complementaire partijen, met start-ups en scale-ups. Op die manier verbreed en verdiep je je kennis en bereik je meer. Met de start-up Lone Rooftop bijvoorbeeld zijn we voor een hogeschool bezig om de intelligentie van het gebouw te koppelen aan de functie ervan. Zo kunnen we onder andere de bezetting van zo’n gebouw optimaliseren. Ook kunnen we als energieleverancier optreden, zoals we dat bijvoorbeeld doen voor een Zwolse woningcorporatie. Dat is een nieuwe rol voor ons. In onze branche, de installatiebranche, worden mijns inziens nog te weinig van dit soort innovatieve concepten bedacht en nieuwe rollen verkend.

Wat is de impact van Unica op het verduurzamen van de gebouwde omgeving?

De grootste uitdaging ligt niet in duurzame nieuwbouw, maar in het verduurzamen van bestaande gebouwen. Daar ligt ook onze focus. Voor al die bestaande gebouwen bestaat geen one-size-fits-al-oplossing. We moeten het zoeken in maatwerk toepassingen. Mede door onze overname van Hellemans Consultancy vorig jaar zijn we ook verantwoordelijk voor de inkoop van zo’n 10 tot 12% van de zakelijke energiebehoefte. Daardoor zitten we steeds vaker met directies aan tafel, en is onze impact groter. 

Op welke manier is Unica verder actief om die impact te vergroten, ook in het licht van de klimaatdoelstellingen?

Er liggen veel kansen in het optimaliseren van het gebruik van WKO-installaties. Nederland is door de waterrijke bodem bij uitstek een geschikt land voor deze techniek. Bovendien is het WKO-concept relatief eenvoudig en financieel efficiënt. De kunst is wel om deze installaties goed te finetunen. Daar zijn maar weinig bedrijven in gespecialiseerd. Unica is een van die weinige bedrijven. Wij kunnen daar dus het verschil maken.

Waarom doet u mee aan de Dutch Green Building Week?

Unica wil meehelpen aan de bewustwording rond duurzaamheid. Wij zijn met veel partijen in gesprek over allerlei vormen van duurzame oplossingen. Ook zijn we nog altijd bezig om partijen te voeden met kennis, en om misvattingen rond duurzaamheid weg te nemen. Toch nog vaak moeten organisaties een drempeltje over geholpen worden. De Dutch Green Building Week helpt hierbij.

Met welke evenementen zijn jullie actief tijdens de DGBW?

We organiseren verschillende seminars tijdens de Dutch Green Building Week. Bijvoorbeeld over de duurzame impact van WKO-installaties op eindgebruikers. En over slimme gebouwen en de impact van The Internet of Things.

Wat wilt u de deelnemers aan jullie evenementen meegeven?

Dat ligt in het verlengde van het creëren van bewustwording. Werken aan duurzaamheid is vaak makkelijker, financieel aantrekkelijker én bovenal veel leuker dan je in eerste instantie denkt.